Her er Ipad’en en ekstra kollega

På UNGES Uddannelsescenter klarer eleverne mange ting uden støtte. Scan How gør dem mere selvhjulpne.

 “Jeg vil hellere gøre de ting selv, som jeg kan gøre selv”; siger Silas, 19 år. Han er i gang med at vande blomster på UNGES Uddannelsescenter, hvor han er i gang med at tage en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU). Han har lært at vande blomster med en Ipad og app’en Scan How.

Med Ipad’en scanner han den QR-kode, der er sat på blomsterkrukken, og herefter dukker en vejledning op på Ipad’en, som med billeder og tekst trinvist guider ham igennem opgaven. Fx. hente vandkanden, fylde den med vand og bruge målebæger for ikke at give planterne for meget vand.

 

Bare man kan bruge en Ipad

Nede i køkkenet står Kasper på 20 år og gør klar til at lave bolledej. Med sin Ipad har han via en QR-kode, der er sat på køleskabslågen, scannet en vejledning frem. Den hjælper ham med at finde alle ingredienserne frem og fortæller, hvordan bollerne skal laves.

“Når man bruger Scan How kan man selv bestemme, hvor hurtigt man går frem”, fortæller Kasper. Begge unge mænd fortæller, at det er nemt at finde ud af Scan How, fordi de ved, hvordan en Ipad fungerer.

 

Overrasket over effekten

“Vi bruger især Scan How i forbindelse med botræning, og det er kommet lidt på bag på mig, hvor selvstændige vores elever er blevet, siden vi begyndte med Scan How”, fortæller Nursel Øzer, der er Kaspers og Silas’ primære underviser på UNGES Uddannelsescenter.

“Samtidig gør det min hverdag nemmere, for kan jeg sætte flere elever i gang med deres opgaver på samme tid. Når de har Scan How, har de ikke behov for min hjælp”, siger hun.

Det sker ofte, at en elev lægger Ipad’en til side, fordi han eller hun nu har lært at mestre en opgave uden nogen form for vejledning. Så Scan How er ikke blot et vejledningsredskab, men også et indlæringsværktøj.

 

Personligt tilpasset støtte

Når Silas og Kasper scanner instruktioner frem på Ipad’en, er der tale om skræddersyede vejledninger, fortæller Nursel Øzer:

“Alle eleverne har deres egen Scan How-vejledninger, som er tilpasset deres personlige kompetencer. Det er nemt at ændre en vejledning, hvis vi kan se, at der er brug for lidt flere informationer i instruktionen, eller omvendt hvis eleven efter nogen tid kan klare sig med færre informationer”, siger hun.

 

Ro til opgaven

Ud over at det er rart at kunne klare sig uden hjælp fra en underviser, er der også en anden god ting ved at undvære den menneskelige støtte. Nursel Øzer fortæller, at nogle elever kan blive stresset eller forstyrret af, at der står en underviser ved siden af dem og guider dem. Med Scan How kan eleven gøre det i sit eget tempo og uden at blive distraheret.

“Jeg har brugt det siden 2016, og jeg vil sige, at man kan putte hvilken som helst opgave ind i Scan How. Eleven skal selvfølgelig være motiveret for at lære det, men rigtig mange vil jo gerne selv, og det giver dem en succesoplevelse”, fortæller Nursel Øzer.